Alla inlägg under mars 2013

Av stine - 17 mars 2013 17:16

Det har hänt en del sedan sist, ska försöka komma ihåg alt och få ner det ordentligt i text på ett vis som gör att jag kommer förstå det om ett år. Sen är det ju kul om de som läser min blogg också förstår vad jag menar! haha


Sedan sist så har jag träffat Emma och hennes Oskar. Oskar är en hund. En hund av samma ras som Floe, dessutom av samma uppfödare och med samma mor. De är en aaaaaningens lika. Eller väldigt lika i ansiktet :) (Men som vanligt är Floe finaste ;) haha) Till sättet är Floe mer lik sin far, iaf enligt de som känner Double (Floes far) och Floe, de är väldigt lika till utseendet. Nu låter det allt som jag säger mot mig själv och svamlar och det gör jag. Fan. Jag lämnar detta ämnet nu. 


Igår hade vi kurs hemma hos far. Jag ordnar med tider, polats, skog osv, Lotta (världens bästa Lotta) står för kunskapen och deltagarna för viljan att lära. Såå galet roligt att träffas och träna hund tillsammans. I går stod det Lydnad och apportering på fm och spårning på em. Vi var 5 hundar på fm och 6 på em, alla på olika kunskapsnivåer men med glatt humör! Vi var en brokig skara, allt från Jeppe till jakttränad till agillity, unghund till äldre hund. Roligt och jag hoppas att vi kommer att göra det fler gånger :)


I dag var det träning hos Jeppe med en trött Floe. Linda tränade med honom och anpassade träningen till honom så gott det gick, dvs gick inte in i klumpen med hundar utan höll sig lite utanför för att inte pressa honom för mkt när han var trött sedan igår. (Han somnade direkt när vi kom hem igår och var knappt jag fick ut honom på kvällskiss vid 23) Jag och Finaste diskuterade en del om hur vi skulle göra, om vi skulle åka till Jeppe eller inte men vi bestämde oss för att åka dit och se hur det gick. Var det för jobbigt skulle vi bryta passet och medan vi tränade skulle vi anpassa övningarna till dagens humör/ork. Jag tyckte Finaste gjorde ett grymt jobb med Floe! Sen finns det alltid de som ska (mer eller mindre medvetet) "parkera" nära och "tränga sig in" där det kan vara kort om plats. I vanliga fall tycker jag det är bra, ser det som en ytterligare retning för Floe men idag hade jag hoppats på att ingen skulle göra så. Jaja, Floe och Finaste klarade det bra och gjorde det bästa av situationen :)


I em har Floe bara sovit och vi har fixat med lite ved och lite sånt där smått och gott hemma, allt från damsugning till att slipa knivar. Nu kokar potatis för jag tänker gör potatismos med kokt korv till middag. Onyttigt men oj vad gott!


Vi ihar diskuterat en del (jag och Finaste) om vi tränar för mkt med Floe men jag tycker inte vi gör det. Om sanningen ska fram så tränar vi inte alls så mkt som en del verkar tro. Vi kanske tränar två MAX tre gånger i veckan. En träning hemma består av MAX 30 min lydnad inkl lekpaus, inte så mkt med andra ord. Däremot är vi STENHÅRDA med att våra regler följs till punkt och pricka, varje dag, hela dagen. Jag tycker inte det är för mkt för en unghund. Han får alltid ngn typ av aktivitet varje dag, men en aktivitet kan vara en långrunda på fälten med grannen och hennes hundar, dvs inte direkt träning mer vardagslydnad. Jag glider mkt på att hennes hundar är äldre och mer säkra på inkall så de hjälper mig att visa Floe hur man gör, väldigt tacksamt! Det är visserligen en typ av träning men inte planerad träning och kravlös. Nästan iaf, alltså gör jag ett inkall måste han komma men till största delen får han vara LEDIG och leka med polarna :) (Flickvän= Tindra, polarna= Grannens hundar)


Nu har potatisen kokat klart och jag ska fixa lite käk. Vi hörs!


ps. Kommentera gärna!

Ovido - Quiz & Flashcards