Alla inlägg under april 2011

Av stine - 27 april 2011 10:34

Vi, jag ch Finaste, invigde påskhelgen med att flytta på skärtorsdagen. Fy fanv ad vi slet men det gick bra! Jag har visserligen itne så mkt saker men en hel del böcker och som ni säkrt vet väger just böcker ganska mkt. Vi fick plats med alt i ett släp, sååå skönt! Fast släpet var nog liiiite för tungt, hehe. Det var tungt men det gick smidigt, jag och Fianste lyckades gå lite tidigare från jobbet så vi hann fylla släpet innan hon skulle träna  kl 1800. Så här efteråt är jag ganska impnerad med tanke på att Finaste har ont i sitt knä och min rygg precis börjat bli lite bättre. Men det gick och det är huvudsaken!


Långfredagen gick åt till att börja packa upp alla saker och fixa lite med det där hemma. Det gick riktigt bra och lördagen gick vi upp lagom tidigt, jag sprang en runda på morgonen innan vi körde till ELLBE i Höör och köpte en åkgräsklippare med Fianstes föräldrar. Sen skynda hem till far och lämna ett bord som jag lånat och sen till Malmö för att göra sig klar och hämta lite elektronik saker och hämta Fedde och Magnus innan vi skulle tillbaka till, far för att fira påsk. Vi åt gott och snapsade en del, som jag älskar snaps! eller rättare sagt jag älskar att snapsa mer än vad jag älskar smaken... Hehe.


Blev ganska tidigt hemfärd från far, jag var sliten och vilel bara hem och få vila lite eftersom jag varit uppe hyfsat tidigt och stressat en del. På söndagen blev det galet högt tempo, betydligt högre än planerat. Åsa skulle komma och hjälpa till lite i trädgården och umgås och ev skulle min syster oc hennes familj komma förbi på vägen hem från far och titta på huset. Åsa kom vid lunch och hjälpte till, helt enligt planen. Malin + familj kom också förbi vilket var trevligt, även Johanna, min andra syster, kom förbi och tittade. Verkade som om de tyckte att vi hade det fint. Jag älskar det iaf :D


På småndagen kom Finastes kolega ut och snackade en stund, trevligt. Blev dock inte så mkt gjort i trädgården som planerat men det är viktigt med det sociala också! Sen på tisdagen började veckan igen och det kändes bra att komma igång. Går fort och bra tt köra till jobbet, ca 35 min!


I dag är det snart en vecka sedan vi flyttade ihop och det känns ritkgit bra :) I kväll direkt efter jobb ska det städas ur i min lgh och sen är det no more lgh! Ska bli så himla skönt att slippa den. Fast lite tomt också kanske... Mkt minnen och det är onekligen bekvämt med en lgh i stan när det är vinter ;)


Nu ska jag planera lite!


Over n Out

Av stine - 14 april 2011 21:28

Men hur tänkte jag nu? Jag glömde ju det viktigaste av allt! Jag har ju gjort adressändring! Jag och finaste flyttar ju ihop under påskhelgen! Spännande och mkt nervöst men jag är övertygad om att det kommer bli bra! Dessutom hoppas jag få dömma lite i Halmstad, KUL!!!

Av stine - 14 april 2011 21:02

Det var några dagar sedan jag skrev och det har hänt en del sen sist. Ska försöka sammanfatta utan att det blir allt för tråkig läsning.


Finaste ska gå fight i helgen i Halmstad. 54kg mot en rutinerad brud som gåt X antal kickboxningsfighter och ca 10 thai (om jag fattat rätt), vidare har jag fått uppfattningen att hon har haft uppehåll från fighter. Detta påstående byggs på att jag int ekan hitta några nyare fighter på youtube med henne. Hoppas innerligt att det är så att det var länge sedan hon gick så att hon är VÄLDIGT ringrostig och lite slö och inte så snabb och lite lätt förvirrad, hehe. Tror dock inte det. Nu går denna fighten i 54 men hon har gått 60 (!) innan! Och så heter hon Hallenborg i efternamn. Hallenborg som i Maritta Hallenborg som har rosenhälls rehab center utanför Landskrona. Maritta som i min gamla arbetsgivare... Hoppas verkligen att Finaste spöar skiten ur henne som pay backtime för att hon "inte hade råd" att ha kvar mig... Tyvärr var Maritta grym med hästarna och jätte bra med mkt skinn på näsan, jag gillade henne. Det är för övrigt Maritta som äger gården där Sandra och Andreas har/har haft sina hästar. Sen vet jag att Maritta var jävligt sjuk ett tag och nästan strök med, trist, men hoppas iaf att Finaste spöar hennes dotter... Haha


I måndags var jag och fick min rygg kollad av Raffi. Det fanns minst sagt en del att rätta till. Förutom nacke och höfter så var det i princip hela bröstryggen... Fick veta att det är så att min atlas kota ligger så "löst" att den lätt vrider sig fel och då trycker på min hörselnerv. GRATTIS! Kanske därför som jag anser att mn hörsel varit kass de senaste fyra åren? Nu tycker jag att jag hör allt :D Blev som väntat helt färdig efter att varit hos Raffi och sov en massa och var helt jävla överkörd på tisdagen men var huvudvärken mindre. Huvudvärken som jag haft vid min sia i nästan fyra veckor...


Men igår hände ngt galet. Någon gång mellan lunch och mellis hände ngt med min rygg och den gick och sa upp sig. Fy fan vad ont jag har haft i min rygg! Det har varit svårt att ta mig i och ur bilen, titta ner på mina fötter har inte funnits på kartan osv osv. I dag har jag gått med mitt älskade ryggbälte hela dagen och ringt halvt i panik till Raffi som jag fick tid hos i morgon kl12. Hur fan ska det gå? JAg har 30 min lunch... Fick tag på Sofias MArtin som jobbar med massage och sånna grejjer och efter lite blink med ögonen så fixade han en tid till mig efter styrkan med tävlingsgruppen. Det är han och Oskar som kör den med tävlingsgruppen från thaien. När jag sitter i bilen dit känner jag att det känns lite överflödigt att åka dit, var på väg att tacka nej eftersom jag nu ände mig bra i ryggen. Eller bra och bra, det var inte samma panik känsla längre och jag kunde vrida på lverkroppen och nästan se mina tår. Finaste fick hjärnsläpp när jag berättade det för henne. Hon blev faktiskt arg när jag sa att jag kanske inte skulle sticka dit.


Jag stack dit och det är jag glad för. Dels för att Martin är jävligt trevlig och lätt att snacka med (han och Sofia är lite för lätta att prata med, måste vakta min tunga) men även för att han uppenbarligen visste lite om triggepunkter... Fy helvete vad ont det gjorde på vissa ställen, helt sjukt! Men lärorikt! Nu vet jag tex att det finns punkter som kan påverka mitt illamående (mår ofta illa) och punkter som kan få mitt lillfinger att domna av osv osv. Kan varmt rekommendera Martin om man vill ha hjälp, han har klinik i Västra Hamnen och inte så farligt dyr :) (http://mmtgedenryd.wordpress.com/) Trodde faktiskt aldrig att jag skulle säga det men nu gör jag det, Raffi har fått en STARK konkurent! Martin är den andre personen som jag tillåtit röra mig i nacken och det är stort i min värld. Fick dessutom lite läxa, kul! Älskar alla tips och råd jag kan få när det kommer till träning och hälsa!


Nu ska jag fixa lite mat och sen bada. Eller iaf ngt av det.


Over n Out

Av stine - 9 april 2011 09:12

Det heter ju som bekant att ett gott skratt förlånger livet och det kanske ligger ngt i det. OM det gör det kommer  Finaste leva länge... När jag berättade om mina planer/ideér inför hösten skrattade hon så tårarna rann! Tack för den uppmuntran och det stödet... Men som jag sa till henne så är det nog mest för att jag just nu inte har kunnat träna på en evighet och blir less på allt. Det vänder dock förhoppningsvis i kväll för jag tänkte ge mig ut på en lite löprunda i em, ska bli sååå härligt!!


Igår var jag och Finaste ute och åt sen sådg vi bio, bara hon och jag utan omvärlden eller "tänk på vikten" genom hela kvällen. Det var så härligt underbart! Vi var först på Jensens vilket är ett ställe där man får bra mat till lågt pris. Eller det var min åsikt ända till igår... Fy fan, aldrig mer Jensens! Vi åt först en snacks korg som var helt ok och sen beställde jag en pepparbiff. När min talrik kommer in frågar jag om det är rätt beställning för så här ser inte en pepparbiff ut... Jag fick en tjock avlång sak med senor i. Tjejen som serverade oss sa att det var en pepparbiff och jag visade på bild och sa att jag adrig fått ngt liknande under de andra gångerna som jag fått mat där och att jag ansåg att det inte var rätt. Visade senan i köttet osv. Hon gick ut med en till köket och kom tillbaka med samma tallrik (där maten nu var kall) och sa att tom köket sagt att det var en pepparbiff. Motvilligt gick jag med på det och började äta. Jag hade beställt en MEDIUM stekt köttbit men eftersom den vvar så jävla tjock var den helt röd i mitten och seg. En pepparbiff ska smälta i munnen, det gjorde INTE denna. Jag åt knappt hälften av det som fanns på talltriken, jag gillar inte kall seg mat som man tappat ett pepparkar på ena sidan köttet och sen kallar det pepparbiff. Not my cupe of the!


Efter misslyckad middag (Finastes mat var god) åkte vi till entre för att se The Fighter. Vi hämtade biljetterna och sen gick vi till hemköp för handla lite att äta (godis). Vi tog lite och ställde oss i kön. De öppnade kassan bredvid och då kastar sig en tjej fram och mer eller mindre puttar bort mig från den kassan. Ursäkta säger jag, jag ska bara ta en tablettask... "Jaha, jaja, vi ska på bio" Svarar bruden med den stora röven. "JAha, det ska vi också" svarade jag. När jag vänder mig om och tittar på Finaste ser jag hur hon skrattar men att hon först reagerat med att bli vansinnig på bruden med den stora röven för att hon inte varit snäll mot mig. Jag såg i hennes blick att hon var på väg med en jabb. Konstig känsla samtidigt som den är grymt mäktig! Min Finaste var på väg att skydda mig! Elna, vi har lyckats (ok, mest du kanske) skapa en stridsmaskin! :) En som ff går att tygla dock ;) Förstå mig nu rätt, Finaste hade inte nitat henne om hon int egett sig på mig, det som är kul är hennes reaktion att skydda mig (hon är 11cm kortare och knappt 8kg mindre) trots att jag kan ta vara p mig själv. Måste dock erkänna att det är enormt skönt att veta att hon finns där för mig i alla lägen. Dessutom är hon tränad på att slåss :D Slåss gör hon dock bara i ringen eller på träningen...


Filmen var en dkoumentär om en fighter och den var helt ok. Mer en hemmafilm än en biofilm var vi överens om när vi sett den. Men det viktigaste är att vi hade en mysig kväll tillsammans utan ngn annan och utan en massa krav och där det inte var viktigast att hålla vikten utan att njuta av varandra. UNDERBART!!! Som vi bägge längtat efter det!


I morse var jag 3.1 kg från min målvikt. Har nu gått ner mellan 4-5kg. Känns bra. Räknar dock med att gå upp lite nu när jag börjar träna. Dels i muskelmassa men även för att kroppen kommer binda mer vatten än vanligt när jag tränar. Hoppas dock att det bara blir 1 kg oc inte mer jag går upp. Kör ju en massa förbränningsträning... När jag nått min målvikt ska jag köpa nya kläder. Som det är nu får kläderna sitta illa. Jag kan tom ha Finastes tröjor utan att de sitter tight!! Konstig men ärlig känsla :)


Over n out

Av stine - 5 april 2011 06:33

I bland undrar jag över hur det kunde bli så här? Vad var det som gjorde att livet blev så här, att jag blev så här? Eller hur vänner plötsligt fanns för att sen försvinna eller hur ett intresse kan ta över livet så totalt?


När jag höll på med hästar var min "bekantskapskrets" betydligt större än va den är nu. Trodde att det var vänskap men det verkar det inte vara eftersom de plötsligt inte finns i mitt liv. Precis som om jag inte behövs längre eller som om jag inte fyller ngn fuktion när jag inte håller på med hästar längre. Jag saknar hästarna men  saknar även den vänskapen som fanns med där.  


Eller en del kursare som man trodde var riktig vänskap som bara försvann iom examen. En del visste jag att det skulle bli mer sporadisk kontakt men att vänskapen skulle finnas kvar medan andra trodde jag faktiskt att jag skulle ha vidare kontakt med.


En del intressen har tagit över mitt liv totalt eller iaf bitvis. Det tycker jag iof är kul men samtidigt otroligt jobbigt. Eller det där var nog inte riktigt sant, ska försöka förklara hur jag menar. Jag älskar min träning och det är mitt val att lägga så mkt tid på det, ingen pressar mig. Det är bara det att jag upplever att det tar mer tid än vad det gjorde närjag höll på med hästar. Förmodligen för att jag kombinerade intresse med att umgås med vänner, nu är jag ju ensam när jag tränar. Så när jag tränar måste jag välja bort att umgås med vänner vilket jag kunde kombinera med hästarna innan. Kanske läge att gå med i en klubb?


Finnaste håller ju på med thai och det är verkligen kul. Kan ibland bli avundsjuk på gemenskapen fighter emellan samtidigt som jag kan tycka det är så otroligt skönt att inte ha ngn klubb...Ganska dubbelt det där! Bör dock poängtera att alla fighters alltid har varit väldigt trevliga och snälla mot mig.


En annan sak som även det gäller träningnen är maten. Finaste måste äta bra för att hålla vikten och jag "måste" äta rätt för att få ut så mkt som möjligt av min träning. Det är bara det att allt kretsar runt mat, träning och vikt. Det är en av de stora anledningarna till att jag tycker det var så otrologt skönt i söndags! I söndags var det dagen efter fight vilket innebär att Finaste kan äta vad hon vill, hur mkt hon vill, när hon vill. Det gjorde vi också, vi åta bullar till frulle, godis underdagen och god mat hos far som innehöll potatis. Det var helt ljuvligt gott! Det var sååå lyxigt att endast behöva tänka på vad man ände för just då för stunden. Det var precis som förr... Kan sakna det så otroligt mkt, att inte behöva tänka på hur allt påverkar träningen eller vikten (gäller främst Finaste pga viktklasser i thai).


Även om vikten är viktigast för finast påverkar det även mig.  Jag skulle aldrig sitta och äta onyttigt framför henne när hon inte kan äta. Jag skulle aldrig laga mat som hon inte kan äta, oavsett om fight närmar sig eller inte. Så de som säger att det bara är tränare och fighters som spelar roll i thaien vet inte vad de snackar om! Visst det är fightern som gör jobbet i ringen och det är tränaren som förbereder fightern fysiskt men det är ett team bakom som inte alltid syns...


Förstå mig rätt, jag gör allt detta för att jag vill, tro inget annat. Vidare vill jag än en gång påpeka att det som jag skriver här är MINA tankar och åsikter som bygger på MINA erfarenheter och MITT sett att se saker. Säger inte att det som skrivs här är det enda som är sant och riktigt, bara att det är mitt sett att se världen oc mina upplevelser. Det är ingen annan som säger vad jag ska skriva och inte skriva. Bara så det är klart!

Av stine - 4 april 2011 08:50

Jag är så stolt över Finaste, hon är bäst. Hon vann över Fatima i lördags med siffrorna 2-1. Hon var grym i klinch men hon var inte sitt gamla vanliga jag under figten. Finaste var liksom seg, kom inte igång så som hon brukar göra. Fick till en del riktigt bra slag, lowkickarna satt där dom skulle, vann i klinch men det var inte samma vanliga Finaste. Kan inte sätta fingret på det exakt men det var ungefär som om hon var i en annan värld och väntade på att komma igång. Minns att jag sa "Vad fan är det som händer? Varför börjar hon inte? Ngt är fel..." Finaste brukar vara explosiv och ha ett grymt fotarbete och riktigt bra boxning men det var inte som vanligt. Shit vad jag har blivit bortskämd med att hon alltid (iaf så här långt) glänser och vinner överlägset! Oavsett vilket var hon grym, hon gick in i sin första B fight (5 ronder utan skydd) och mötte en tjej som gjort 20 fighter mot Finaste 5. Nu har hon gjort 6.Vi har kommit överens om att vi ska ha ngn kodord som jag ska skrika när hon segar till sig och behöver vakna. Frågan är bara vad? Förslag ngn? (Vi har ofta skojat om att jag ska gå fram i rondpaus och säga att hon slår som en jävla kärring och i lördags var jag på väg att göra det men valde att inte göra bort mig/henne så jag stod kvar och skakade av nervositet...)


Kanske är det så att en del av att hon inte kom igång är mitt fel. Jag har ju inte mått bra vilket gjort att jag inte har kunnat finnas där och stöttat som jag brukar. Det har gjort att Finaste har gjort mer själv, vilket hon naturligtvis klarar men jag tror det påverkar. Tror även, till min stora förvåning, att det är oerhört viktigt för Finaste att förberedelserutinerna inte ändras då det verkar påverka henne mer än hon vill erkänna. Jag var inte där som jag brukar och lägg där till mens vilket gjorde att hon förmodligen bantade för hårt för rädsla för att inte klara vikten och vägde in på ynka 52.6 Fighten var i 54kg klassen...


Oavsett vilken anledningen är till att hon inte var som vanligt så är det så att hon vann sin första 5ronders fight och hon gjorde precis det hon skulle och följde planen till punkt och pricka. Och jag, jag är stolt så jag håller på att spricka! Att hon har tidernas bula i pannan och ett blått öga rör mig inte i ryggen. Eller jo, lite. Dvs vet inte hur omtyckt det är med tanke på hennes jobb men annars skiter jag i vilket. Till min stora glädje verkar hennes kropp klarat av fighten med bravur! Hade varit kul att veta hur Fatima mådde, tror hon har starka känningar i vänster ben och i nacke... Hehe Don´t mess with my woman, girl!


I söndags åt vi frulle på Syster och bröder och Åsa mötte upp. Kul och mysigt :) Sen körde vi hem till far och det var så där underbart mysigt, Sutt var där men annars var det bara vi. Jag, Finaste, Sutt, far och RM. Underbart! Lugnt och stilla, ingen stress och underbart god mat. Precis som det ska vara i Nyrup :) Finns inget bättre ställe på jorden, det är jag övertygad om. Där vill jag bo när jag bli stor :) Det är så stort att vi utan problem skulle kunna ha ett eget litet gym hemma... Det ni! haha


I natt (natten mellan söndag och måndag) sov jag hela natten för första gången på länge, sååå skönt! I dag är det planering hela dagen för mig och det är skönt att hinna få det gjort och sen bara kunna hänga med kidsen resten av veckan. I kväll blir det till att jobba extra lika så på tisdag, onsdag blir det sista PIM träffen, torsdag ska jag iväg med min öron (har blivit mer eller mindre döv, jätte jobbigt), fredag hoppas jag att det inte händer mer än att vi kommer äta gott och bara ta det lugnt. Hoppas kunna komma igång i slutet av veckan och jogga lite, saknar min träning ngt kopiöst! Snart inne på min tredje vecka utan träning...


Tre andra viktiga händelser i helgen är att jag dömde mina första fighter (4st), Sofia kom och mer eller mindre höll mig i handen genom hela fighten. Tror att det finns en riktig vän där. Finaste sa ngt efterlängtat så jag började böla och vi har bestämt oss för att flytta ihop. Räknar med att det blir vid nästa månadskifte :) Tjohooo!!!

Ovido - Quiz & Flashcards