Alla inlägg under juli 2010

Av stine - 31 juli 2010 16:12

I dag är det en stor dag. Det har kanske inte hänt ngt speciellt mer än at tjag har kommit till insikt. men först lite annat.


Pratade med Carin i dag och hon verkade nööjd med Apollo, kul! Gissar att kontrasten att rida Cenna som är väldigt mkt på G själv, mkt motor och frammåt tänk och att sen sitta på Apollo var en STOR skillnad... Apollo är en väldigt bekväm och ganska lat herre som inte gör mer än han måste och helst inte ens det. Men han gör allt med ett stort leende. Lägg där till att jag inte är ngn elitryttare cilket innebär att han kunde varit känsligare  för skänkeln gör nog kontrasten stor, hehe. Det viktigaste är att Carin faktiskt verkar nöjd med honom! Älskar verkligen den hästen, känns lite konstigt att inte ha honom själv längre, har haft honom som min i snart 4 måånaåder oc nu ska jag dela honom med Carin. Haha lite komiskt att jag ska dela honom med hans ägare, inte så att jag får rida honom precis som jag vill när jag vill.. haha Men det kommer bli bra, jag och Carin funkar bra ihop :)


Har för övrigt blivit tillfrågad om jag vill hjälpa Mikeala med hennes häst när hon är i USA, kul! Självklart vill jag det om jag bara kan få ihop det med min egen träning och med egna tävlingar...


Apropå tävlingar är jag numera anmäld till betald till tre lopp. Triathlon den 8 aug men et tro jag estämt att jag har berättat innan men jag har även anmält mig till milen siste aug här i malmö samt halvmara i köpenhamn! Helt otroligt att jag ska göra det. Typiskt mig är att jag inte är nervös för själva loppen utan för att hitta dit... hahaha


Simmade i dag, gjorde 1050 varav 400 teknikövningar och ca 400 lugnt för att träna voltvändnigar. Ska ju simma i bassäng på söndag nästa vecka och om det är tillåtet med voltvändnignar sparar jag mkt tid på det. Har för övrigt bokat in ett pass med Gabriele på måndag kl 9 på morgonen. Känns bra, ska bli kul!! Planen är att köra lååååång distans i morgon, skulle vilja springa i 90min och se hur långt jag kommer på den tiden. Mest för att se hur det känns, räknar ju med ca 2 timmar på halvmaran...


Hittat den där väskan som jag vill ha när jag syrflätorna på hästarna, skickade en bild till Carin för att visa vad jag skulle köpa när tillfälle gavs, då berättar hon att hon köpt en precis sån i Indien när hon var däri höstas! Gissa om jag blev glad!


En STOR insikt i dag är att jag kanske inte har mest muskler på benen, att ben och röv skulle behövas trimmas och bli lite mer musklat och mindre fettat, men när jag ligger i vattnet och simmar och när jag sedan går upp ur vattnet slår det mig, jag är inte fet, jag är inte vulgärt överviktig! jag är inte helt nöjd med min kropp, int ealls men det är en lättnad att inse att jag inte har närmre 20kg över vikt. Jag är nog ganska normal, TROR jag. Skulle gärna gå ner 5kg till men det är jag för lat för. För att gå ner det sista måste jag börja ändra min kost och som det är nu är jag för lat för det. Vi får se när det händer. Just nu i skrivande stund skiter jag i vilket,jag har ett lopp på söndag nästa vecka som jag är jätte taggad för och som jag hoppas och tror kunna göra bra tid på samtidigt njuter jag av känslan av att inte tycka att jag är vulgärt överviktig, jag är ju nästan normal!


Nu ska jag gör amig klar för att gå och lyssna på lite bra musik, det är bla Bredda Vybez som spelar och de är bra. Dessutom är ena sångaren snygg fast han är polack ;) hehe

Av stine - 28 juli 2010 08:36

En liten uppdatering tror jag bestämt är på sin plats. Det har inte hänt så mkt sen sist, har knappt tränat men har ridit. Ja, jag vet att det också är en träningsform men träning för mig kommer (förmogligen) att förbli annan träning typ sånt som jag tränar inför triathlon lopp. Jag var ute och sprang i måndags i Lund, gjorde 9km på 49 och ngt, minns inte vad. Snittade på ca 5.30 min/tempo och det är jag nöjd med eftersom jag helt faktiskt inte har löpt sen jag gjorde min start den 11 juli... I dag tänkte jag försöka jogga bort lite slagg och träningsvärk och sen avsluta med lite tempo/intervall träning i backe... Får se hur det går! ;)


Apollo däremot är i fin form. Eller ska jag säga kondis? Han saknar ff mkt muskler men har börjat bygga en bra kondis så nu är det bara för Carin att styrketräna och träna lite lydighet för det har inte varit min starka sida är jag rädd. Är helt ärligt rädd för att ja, jag vet inte. Att Carin inte ska vara nöjd, rädd för att misslyckas. Det är så otroligt viktigt för mig att detta blir bra, att Carin blir nöjd.  Samtidigt skulle det förvåna mig om hon skulle säga ngt annat än att hon är glad för mitt arbete, men jag vill att det inte bara ska sägas utan även menas. Men jag tror inte att hon skulle ljuga för mig, det finns inte på kartan, fast kanske inte säga hela sanningen. Nu ska jag sluta lalrva mig. Jag har gjort så gott jag kunnat och så är det med det. Apollo är fin, i gott skick och tjock... Haha Och jag har faktiskt bett om hjälp... Carin kommer på fredag och ska med ut en rund i skogen så hon får ses hur det är här och rida lite. På fredag tar det med andra ord slut. På fredag åker Apollo hem. Älskar verkligen den hästen av hela mitt hjärta. Han är så otroligt fin!


Nu ska jag ut i stallet och fixa, kanske rida lite eller också rider iag i kväll och springer nu ist. Måste måla lite fönsterkarmar i dag så det blir klart!

Av stine - 19 juli 2010 11:33

I dag, ganska så nyss var jag ute med Laika en runda. Vi gick ner till bäcken och jag hade henne lös. Tog med lite stekt falukorv och rökt kalkon som muta för att hon skulle komma när jag kallade, hehe. Laika var jätte fin och arbetade fint med mig när vi var ute. Hon hoppade i bäcken och badade och var jätte lycklig för att hon äntligen hae vågat och hittat rätt ställe att gå ner på. Jag sprang och gömde mig efter en liten stund och kallade på henne. Upp kommer en blöt, skitig och glad hund som rusar fram till mig och bara är glad och lycklig över att få finnas!


Vi går över fältet hem och när vi gått upp för kullen nästan i häjd med gräsbanan stannar Laika till, fryser, lyfter svansen och tittar mot vägen som leder ner till bäcken. Shit, tänker jag, nu sticker hon (det gjorde alltid Shellac när han såg ut så) men hon bara frös och funderade på om hon skulle vakta eller inte. Hon valde till min glädje att inte vakta utan kom direkt på inkall. Det hon såg var en älg ko som lugnt strosadae över fältet in mot skogen med sin lilla söta bruna kalv. Det är så enormt mäktigt att se en älg i det fria, jag har gjoirt det många gånger men det är nästan en religös känsla varje gång. Jag blir så ödmjuk över att jag får äran att vara med om detta. Jag får gåshud och blir lycklig. En sån här förhållandevis liten sak som att se ett djur i det vilda kan göra min dag. Önskar av hela mitt hjärta att alla får vara med om ngt liknande eller iaf ngt som ger dem samma känsla av ödmjukhet och lycka.


För övrigt har det hänt mkt men inte allt värt att nämnas. Apollo är i hårdträning nu och det är sååå roligt! Han har under veckans om gått hunnit med en vilodag, en med mjölksyreträning/kondition (glp*2 i lång uppförsbacke och sen ca 5 km glp och trav, bara små korta skrittpauser mellan), bomträning för Ida, i dag ska vi klättra och sätta fart på ryggen och framför allt bakbenen ska få jobba lite.


Har nog aldrig ridit en sån lycklig häst som Apollo när han fick glp över lite bommar. Han var på god väg att hoppa över alla på en gång men lyckades hejda sig. Han hoppade över mitt bommen som var lite upphöjd (ca 10cm), det var ju faktiskt ett jätte hinder sa han! Han var så glad och sammarbetsvillig att jag fylls av total lycka, lycka över att han blir så glad och över att jag får vara med honom och göra honom så glad. Till min stora lycka gjorde han bara ett halvhjärtat försök till att busa. Jag kände att han spände ryggen och ville ha ner huvudet men det var också allt. Apollo har inte gått över en bom på nästan 1½år, inte konstigt att han var glad!


Vidare har det inte hänt så där jätte mkt, det var nog det stora som hänt. Har bara Apollo kvar här en vecka till. Kommer inte vilja lämna tillbaka honom, det är sååå mysigt att få ha honom här! Ida tycker också att han ska stanna för han och Musse är bästa polarna (inte ofta man ser en sån kamratskap som den dem emellan) och Musse har blivit lite rundare och äter mkt mer vilket bara är bra! För övrigt tycker jag att det funkar bra mellan mig och Ida, vi hjälps åt med hästarna och det känns bra. Ida är bra hon :)


Laika börja lugna sig ordenligt nu när hon varit här hemma hos far ett tag. Jag vill gå kurser med henne i höst. Sugen på lydnad, typ vardags dressyr för att ev testa agillity till våren. Tror det hade pssat oss bägge! Hade varit sååå kul! Men det är ngt jag måste diskutera med Caisa och Jörgen, det är trots allt deras hund... Men oj vad jag önskar att det var min hund. Tycker så galet mkt om henne!


Glömt att berätta att blixten slog ner i L´s  träd vilket resulterade i att vi fick såga ner grenen och ett annat träd för vi var rädda för att det skulle trilla ner när vi gick där eller på bilarna. Detta gjorde vi, eller mest L, för hand. Jag hejade på, sågade lite och drog för att försöka få trädet i gungning så att det skulle knäckas lite och inte komma dit vi inte ville. Och ja, på de ställen där vi kunde sågade vi naturligtvis kilar för att styra trädet dit vi ville. Det funkade! haha


Sitter här och ler och önskar att jag var troene så att jag hade ngn att tacka för allt det som jag känner nu. Jag har som sagt så mkt att vara tacksam för. Jag har häslan, jag har L, jag har Apollo och Laika, jag har fantastiska vänner, jag har en underbar familj (även om vi bråkar ibland) jag får uppleva helt fantastiska saker med djuren och så mkt mkt mer. Gissar att det är sånt här man tackar Gud för om man nu är troende. Det är inte det att jag inte tycker att jag förtjänar det, för det gör jag men blir trots det överväldigad av allt, livet.

Av stine - 16 juli 2010 22:07

Nu k ommer det lite info ang mitt trilopp. Bättre sent än aldrig förmodar jag...


Söndagen en 11/7/10 var en hysteriskt varm dag, förmodligen en av de varmaste på hela året. Varmt och klibbigt. Närmre 35 grader och kvavt. Som en bloggare skrev, perfekt badväder, varmt cykelväder och grymt löpväder. Tycker det dammanfattar det mkt bra!


Tiderna som kommer nedan med tillhörande kommentarer är årets medan de i ( ) är fjol årets. Jag har skrivit en kommentar på FB om tiderna eller rättare sagt vad jag hoppades på för tider är relaterade till vad jag gjorde det på när jag körde en genomkörare veckan innan kontra fjolårets tider.


Simning: 08.40 (10.05) Betydligt bättre tid än i fjol och med mkt bättre känsla. JAg klarade andas denna gången men var helt slut när jag gick upp ur vattnet. Trött i armarna men vid gott mod. Kom ganska långt ner i listan när jag gick upp ur vattnet, låg då på 43 plats. Detta gjorde att jag trodde att jag gjort en dålig tid eftersom jag hade större delen av fältet framför mig... Sanningen är att jag gjorde ett riktigt bra simlopp med tanke på att jag inte simmat på flera månader oc inte riktigt tränat simning.


Växling: 01.44 (02.02) gjorde en förhållandevis bra växling, inte mkt att säga om den


Cykel: 44.32 (52.14) Gjorde ett hyfsad cykling. Kändes bra och till motsats mot förra året cyklade JAG om andra och inte tvärtom. Kunde och borde nog gett lite till på cyklingen men det var jobbigt i värmen och jag var rädd för att inte kunna springa sen. Ganska nöjd med den tiden men bara ganska.


Växling: 01.11 ( 00.46) betydligt längre växling än i fjol men nu var det byte av skor osv vilket jag inte hade i fjol, då cyklade och sprang jag i samma skor. Under simningen och cyklingen hade jag två byxor för att inte behöva byta inför cyklingen men tanken var att ta av mig ett par byxor inför löpningen. Detta glömde jag och kom på EFTER jag lämnat växlingsområdet. Klumpigt och orutinerat men jag är ju ff nybörjare. Detta innebar att jag sprang i 2 par byxor...


Löpning:  31.00 ( 34.21) Inte alls nöjd med min löpning. Gjort den på träning på 26... Men det var varmt som fan, jag hade dubbla byxor och hade det jätte jobbigt med värmen. Väl i mål gick jag direkt till en vatten slang med iskallt vatten, sparkade av mig skorna och spolade mig med kallt vatten på benen, precis som man gör med hästar ;) Då under loppet kunde jag inte ge mer på löpning, jag gjorde verkligen så gott jag kunde men jag är iaf lite besviken.


När jag kom i mål var jag jätte nöjd och glad men nu några dagar efter så är jag inte lika nöjd. Men va fan, sanningen är att jag knappt tränat de sista veckorna och det var galet varmt. Bara et att det var 24 grader i vattnet kl 10 på fm säger en del om värmen. I fjol var det under 22 grader och våtdräkt. JAg måste börja träna i värme och jag måste bli bättre på att springa och cykla. Vädligt enkelt. Nu blir det till att träna inför den 8 då jag hoppas göra ett lopp i Åhus. ny tag helt enkelt...


Sluttid i år: 1.27.05 och 32:e plats av 52

Sluttid i fjol: 1.39.26 och 42:e plats ava 46

Av stine - 10 juli 2010 08:14

Det har onekligen härt en hel del sista tiden. Jag har passat kidsen vilket varit underbart, jag har varit på stor 60årsfest i Danmark med finaste L, jag har hämtat hem Apollo, inte tränat på över en vecka (hoppas det går att vila sig i form), jag ska tävla i morgon förberedelserna i full gång, hört av mig till folk som jag aldrig trodde jag skulle höra av mig till för att be om hjälp vilket har svidit, svettats halft ihjäl i värmen, hängt med min bro och varit i Falsterbo med Mikaela.


Får ta det i ordning, tar det första först :)

Tiden med kidsen var så härligt! Vill ha dem mest hela tiden och får ha dem så mkt jag vill men jag hinner fan inte! Vet inte vad jag har gjort nu i nästan 3 veckor men inte fan är det mkt vettigt. Skulle velat hänga mer med dem men nu är det som det är, int emer med det. Samtidigt som jag passade kidsen var jag hundvakt och det var såååå mysigt, jätte tomt när jag lämnade tillbaka hunden. Saknar henne som tusan. Min plan är att kidnappa henne några dagar i nästa vecka. Om jag hinner.


Var som sagt på stor 60års fest förra helgen med familjen. L var med. Första gången som jag var på släktfest med en FV. Trodde, eller nä inte riktit trodde me var lite smånervös för att det skulle kännas som om det snackades bakom ryggen på mig men det har gått riktigt bra. Alla var helt ok med det (vilket jag räknat med men iaf) och ingen höjde ett ögonbryn när vi kom. Skönt. Fick väldigt många komplimanger själv vilket var kul. JAg har fått lite färg nu när jag har varit ledig och jag har även tappat lite i vikt vilket gör att jag ser mer vältränad ut än vad jag eg är. Det i kombo med en vit klänninge som sitter åt runt brösten, ett svart "bälte" under brösten och sen en vid kjol blev ganska snyggt om jag får säga det själv. Ska se om jag inte kan få tag på några bilder!


Vidare så har jag äntligen hämtat hem Apollo så nu ärhan hemma här hos far i tre veckor. SÅÅÅ underbart. Trodde jag. Ida har varit en klippa och gjort sitt bästa för att ställa upp och fixa. Apollo kom måndag kväll och då var det en box fixad med mkt halm, såg så fint ut! Apollo står i How Keens gamla box och har Musse som granne. De blev polare direkt och Apollo fann sig genat tillrätta och började äta. På tisdag morgon kom Ida ut och vi diskuterade vilken hage han skulle ha, vi kom överens och Ida gick ut och fixade med staketet så att det skulle vara helt enligt mina önskemål. Apollo fick en hage med mkt gräs, lite backar, träd som skulle skydda mot sol och nära till de andra hästarna så att han inte skulle länna sig ensam. Jag var jätte glad över valet av hage. När jag släppte ut Apollo sprang han. Det är väl ok att han springer lite och kollar runt lite men han slutade inte springa så jag fick ta in om honom men när han sprang såg jag att han tappade en framsko och det var det som började en lååång ff ouppklarad historia... Tog in Apollo igen och han fick vara inne lite.Pratade med Carin och med Ida om hur jhag skulle göra för  i den fina hagen kunde han inte gå, det var säkert. Som tur är gick både Ida och Carin med på att Musse och Apollo fick vara hagkompisar så jag oh Ida släppte ihop dem . De häslade på varandra (UTAN att skrika till en enda gång) och sen gick de sida vid sida och betade som om de kännt varandra hela livet. Så otroligt lättad jag blev, är trots allt en skade risk att släppa ihop hästar med varandra. Nu går det inte att skilja dem åt, går int eatt ta in den ena hästen utan att ta med den andra, tar man ut den ena hästen ur boxen för att rykta blir den andra genast lite orolig över att bli lämnad ensam osv osv.


Som jag skrev innan så tappade ju Apollo en sko men som tur är så hittade jga skon så nu skulle jag bara ha tag på en hoovslagare som kunde hjälpa  mig slå på den. Det satt långt inne men jag svalde min stolthet och ringde Jacob Norberg som lovade komma dagen efter och lägga på skon. Tisdag fm ringde Jacob och sa att jag skulle be hans lärling komma och lägga på den. Inte så glad över det men glad över ett billigare pris så jag ringde lärlingen (färdig hovslagare men      har gått med Jacob) som lovade komma och lägga p skon. Jacob lovade både mig och lärlingen (minns inte hans namn) att om det var problem så skulle han  komma och hjälpa till. JAg sa att det skulle nbog inte vara omöjligt om han fick göra det eftersom Apollo inte hade ngn vägg kvar att spika i.


Lärlingen kommer och mkt riktigt får vi ringa Jacob som kommer ut och tittar. Han konstaterar att dte inte var riktigt så lätt som han trodde att det skulle vara men han fick på skon efter lite trixande. När jag leder in Apollo är han halt. FAN FAN FAN!!! Jacob var lugn och sa att det var förmodligen en reaktion på att han helt enkelt fått p sig en sko och en ny sula, inget att vara orolig över alls. Om det inte var bättr till onsdag kväll (dvs fdagen efter) skulle han komma ut och kolla igen. Det var ett löfte. Så efter dte besöket av två hovslagare blev jag 500kr fattigare och en halt häst rikare. Grattis till mig. Eller grattis till Carin som kommer att betala det senare


Eftersom Jacob fick trixa så mkt med hoven är numera tappskohoven ca 2 nummer mindre än de andra hovarna vilket innebär att Apollo måste skos om snarast. Detta ledde till att jag fick än en gång svälja min stolthet och ringa efter ytterligare en hovslagare som jag hade hoppats slippa ringa till. Jacob kunde inte hinna med att sko honom. Som vanligt hör den jävla hovslagaren inte av sig om ngn tid vilket gör att jag blir irriterad och kontaktade lärlingen igår kväl via sms. Han har inte svarat än men hoppas han gör det och vill komma ut och sko i början av nästa vecka. Hoppas hoppas hoppas... Allt detta klödd ed hovarna hargjort att Apollo inte har blivit riden sen han kom hit. Jag som skulle ha mys och värsta träningen med honom!


HAr som sagt börjat på tävlingsförberedelserna inför söndag. HAr fixat elastiska gummiband till mina löparskor för att slippa knyta skonören i växlingen, har messat och bett John Nordfjäll (tror det är så han heter i efter namn. Han har gjort 4 IRONMAN!!! och jobbar i flyinge som hovslagare) om lite råd. Ska åka och bada lite i dag och tänkte då testa simma med bara löparbyxorna, löparabyxor och cykelbyxor och sen testa dra av mig de blöta cykelbyxorna. Detta för att se hur det är att sima med det men även kolla hur det är att ta av sig blöta cykelbyxor. Det måste ju gå snabbt i växlingen cykel-löpning.


Ska bli så otoligt kul att göra samma lopp i år som jag gjorde igen. Känns som om det är bästa sättet att jämföra hur man har utvecklats. Tyvärr har jag knappt tränat alls de sista 10dagarna för jag har inte funnit tid. Ångest över dte men  inte mkt att göra åt saken. De tär bara att ställ aupp och hoppas på det bästa. Mitt mål är att göra loppet på ca 20 min kortare tid än i fjol, det jag är nervös över är simningen. HAr inte hunnit simma sen et var kallt ute. Är även lite nervös för vändningarna på cykel och framför allt för värmen. Starten går1115 p söndag och de har lovat VARMT hela söndag. Jag har det jätte  jobbigt med värmen. Jaja, vi får se hur det går helt enkelt. Känns overkigt att det är redan i morgon!


Nu ska jag byta om och ta mig ut i stallet och fixa så det är klart inför kvällen. Apollo går ute från ca 20 på kvällen till ca 10 dagen efter för att slippa värsta värmen och för att slppa alla hysteriska insekter och då framför allt de förbannade hästflugorna...


Lovar att höra av mig efter tävlingen. Om det nu är ngn som är intresserad över resultatet!

Ovido - Quiz & Flashcards