Alla inlägg den 12 februari 2014

Av stine - 12 februari 2014 17:45

Jag har efter en stunds velande bestämt mig för att göra om denna bloggen från en mer eller mindre renodlad träningsblogg till en mer hundträningsblogg. Denna bloggen kommer i fortsättningen mestadels handla om hundträning  och Floe. Men även en del om mig och mitt liv. I framt iden är min plan och förhoppning att den även kommer att handla om mitt och Floes tävlande :) 


Floe har nu hunnit bli nästan 2 år (2år den 11/3) och om möjligt ännu mer älskad. Han är lite mer än bara en hund här i denna familjen, han är familjemedlem, träningskamrat, träningsredskap, bäste på att ge bekräftelse när det behövs och framför allt så ger han trygghet och enormt mkt kärlek till oss andra i familjen! 

Träningen går bra för Floe och vi gör hela tiden framsteg, allt från små små till en del STORA framsteg. Alla framsteg känner jag handlar främst om hur jag har gjort träningen och hur tydlig jag har varit och hur tydlig målbild jag har själv. Det och en massa upprepningar och framför allt envishet. Jag vill och ska lyckas och förhoppningsvis blir det med Floe, han förtjänar alla framgångar han kan få :) Dels för att han är fin och arbetsvillig men även för att han är vår "första hund" inom jaktgrenen och det är han som vi kommer göra flest misstag och lärdomar på. Förmodligen iaf!


I måndags så åkte jag till brukshundsklubben för att träna lite med honom. Gick en runda i skogen först så han var rastad ordentligt och kunde fokusera på träningen. Sen började vi med ett enkelt kasst med dummie som han fixade enkelt. Gjorde det mest för att kolla av dagsformen. Nästa kasst blev lite svårare, satte av honom och gick ca 40m från hono och la ner dummien. Inga problem nu heller, snabbt ut och rakt in och avlämning i handen. Detta gjorde mig modigare och tänkte att nu ska jag testa hur distansen är... 


Jag backade ytterligare en bit och satte av honom, gick ut och lämnade dummien på samma ställe. På väg ut för att lämna dummien ser jag att det är en lös hund som springer bakom Floe och verkar inte superlydig men Floe satt snällt kvar, vände på huvudet lite för att kolla vad som hände men inte en tendens till att resa sig! Däremot lade han sig ner och började sniffa, detta vill jag INTE ha! Jag vände mot honom gick ca 3-4 steg mot honom, ropade hans namn och gjorde tecken för SITT samtidigt som kommandot kom. Han satte sig inte direkt, jag morrade till och gjorde om samma procedur och då satte han sig snyggt och fint upp. Såg hur den andre hundföraren stannade till och tittade på vad som hände. Kroppsspråket på den andra hundföraren var att han trodde att jag skulle misslyckas, gissa om det kändes ännu bättre att Floe satte sig upp och sedan satt med spetsade öron och tittade p åmig :)


På vägen tillbaka till Floe stegade jag metrarna för att ha en uppfattning om distansen och blev lite besviken när det "bara" blev ca 70m så jag fortsatte förbi Floe till jag kom till 100 steg, gjorde ett inkall så att Floe fick ca 100m till dummien och skickade. Rakt ut och rakt tillbaka, ingen tvekan alls, varke nut eller in. Han såg inte dummien direkt när han var ute och kopplade då direkt på näsan och började söka, utan att jag bett honom. Perfekt tycker jag!


Tränade lite ut med hjälp av "klockan", dvs dummies på 3, 9 och 12. 3 och 9 var "fasta" dummies som aldrig fick röras, bara den på 12. Tanken var att träna in säkerheten på komandot och tecken för UT. Kastade den till 12 över huvudet på honom två tre gånger och det gick lätt. Dags att öka svårigheten med andra ord. Gick ut och la den bakom honom och skickade igen, inga problem ut men sen tyckte han att han skulle ta med sig den på 9 på tillbaka vägen. Det tyckte INTE jag och fick till en bra korrigering. Tillbaka med Floe och gjorde om samma sak igen och då var han klockren! Underbare hund!!


Gjorde några försök på "JA" som är mitt kommando för att söka på vägen in till mig och hämta dummien/fågel på vägen in. Satte av Floe, backade några meter och la dummien och backade ytterligare och sen kommando tillsammans med handtecken. Inga problem, skönt! Det innebär att det är dags att göra det lite svårare men han började bli trött så jag slutade när den övningen gick bra. 


Gjorde en övning till innan vi avslutade helt. Jag kastade ut 4 dummies med ca 3m mellanrum och skickade honom. Tanken med denna övningen är att han ska gå rakt ut, hämta en och sedan rakt in UTAN att röra eller titta på de andra dummies. Detta har varit OTROLIGT svårt för Floe för han vet att han kan ta 2-3 dummies i munnen samtidigt... Men eftersom jag fick till en bra korrigering på "klockan" gick detta barnsligt lätt! 


Nu var det klart för dagen och då fick han sin älskade rosa pipgris, LYCKA!!! Han sprang runt och lekte med sin älskade älskade gris och var så himla stolt :)


Dagen träning var ingen distans att prata om, bara korta korta kast (som längst 10m) men idag var utmaningen retningen. Kastade ut en dummie, skickade och medans han sprang tillbaka med första kastade jag den andre... Svårt med lyckades bra i slutet. Så pass bra att jag faktiskt testade, för första gången, en helt blind! När han sprang och hämtade åt v'änster kastade jag en till höger när han var på väg ut så han såg den inte kastas eller landa. När han kom tillbaka skickade jag honom på BLIND till höger. Han gick rakt ut men hittade inte den direkt och utan tvekan så kopplade han på näsan och började söka och sökte fint. Han arbetade under lite för stort område, stannade upp en gång för att titta på mig men jag var hela tiden riktad mot det hållet dummie var och sa inget, rörde mig inte. Han stack ytterligare lite till vänster innan han kom tillbaka och sökte till höger och plötsligt fick han den i vinden och hittade den! Jag skrek JA rakt ut av glädje och satte mig ner och tog emot honom och massor av beröm! Lycklig hund och lycklig hundförare!


Det var denna veckas träning så här långt, ska försöka uppdatera efter varje träning. Dels för min egen skull men även för att följa vilka vårigheter vi haft och för att få ideér till träningar i framtiden. Till saken hör att varje pass inte är längre än MAX 10-15 min , allt beroende på svårighetsgrad på övningar för Floe och alltid med en lite längre "beröm-paus" i mitten. 


Frågor och kommentrer mottages tacksamt!

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards