Alla inlägg den 13 juni 2010

Av stine - 13 juni 2010 16:21

Nu är det sändag em/kväll och det har varit en minst sagt händelserik helg. I går var det dressyr på Gärds med Carin. Hon startade Eisack och Cenna. Flätade och fixade allt på fredag kväll för att det inte skulle bli så tidigt på lördag så när jag väl kom på lördag morgon var nästan allt klart. Jag var i stallet 0550, fodrade, fixade 2 höpåsar att tamed till hästarna uinder dagen, ryktade, flätade de sista flätorna (de som sitter under täcket och pannluggarna) och var helt klar med "mitt" ca 30 min före planerad avfärd! SÅÅÅ himla skönt! I väg på tävling, Eisack gick först. Han var jätte duktigt men missade tyvärr kvalgränsen med 0,4%enheter... Störigt!


Sen var det syrrans tur och Cenna var i fin form. Hon var så himla taggad och gick riktigt riktigt bra! Dansade fram och skötte sig med beröm godkänt. Slagen av två landslagsryttare i dressyr och Frida Olin (stipendiat på flyinge). Frida slog Carin med 2 poäng (om jag inte minns fel) och med ca 1%. Med andra ord kom Carin på 4:e plats. Två 4:e platser av två försök ska man onekligen vara nöjd med.


Tog bilder på Eisack när han var klar, ska se om jag inte kan lägga upp bilderna här på bloggen så ni får se hur fin han är!


I dag har jag gjort min första start på cykel, motionslopp i Malmö. 36km. Mkt backar och en del motvind gjorde det ganska tungt att cykla. När jag gjort 20km var jag ganska fräsch i benen men ju närmre 30km jag kom desto tyngre blev det. Sista 6km gällde det bara att komma imål. Helt död i benen, kramkänningar i vaderna, öm i underlivet av den hårda sadeln, fötterna bortdomnade osv osv. Ista 2 km funderade jag på att ringa L och be henne komma till målet och hjälpa mig av cykeln för mina ben bara darrade och jag var itne säker på att jag skulle kunna komma loss med fötterna. Men väl framme fick jag loss fötterna förhållandevis lätt, kom av cykeln utan att ramla och stapplade iväg till bilen där L sov. Benen bara skakade... I fortsättningen ska jag träna betydligt mer cykel innan jag kör lopp, äta ordentligt dagen innan och till frulle och framflr allt träna i veckan innan loppet. Nu åt jag dåligt igår, på tok för lite till frulle, inte tränat ngt alls på en vecka, ff bara varit ute två gånger med min cykel. ILLA!!!


Men med det i tanke och att jag mest gjorde detta loppet för min egen del, för att testa m ig själv, se hur  det är osv är jag nöjd. Ingen bra tid men hade inte kunnat göra så mkt annorlunda. Hade en snitthastighet på ca 24,5km/h. Inte bra med tanke på att mitt mål var att ligga runt 30km/h. För er som känner till Malmö så gick loppet vid Bara-Torup-Skabersjö och tillbaka till husie. Med andra ord inte det lättaste och planaste vägarna att cykla på men otroligt vacker! Bitvis ganska dålig asfallt vilket känns när man cyklar. För er ryttare som läser detta är varje ojämnhet i vägen ungefär som att sitta på en bockande häst och landa på sadelknappen varje gång. Därflr blir man lite lätt öm efter 36km...


Men jag gjorde det och det var jätte skönt att få det gjort. Inte nervös innan mest taggad. Nu vet jag vad jag behöver träna på och att jag behöver mkt mkt fler km i benen innan nästa lopp!


Nu ska jag hålla helg (det som är kvar) och laga mat, titta på L-word, äta godis och bara ta det lugnt med finaste L!

Ovido - Quiz & Flashcards