Alla inlägg den 8 februari 2011

Av stine - 8 februari 2011 17:00

I dag har vi varit och åkt skridsko med skolan och det gick bra, eleverna var jätte duktiga! När vi var tillbaka var det lite kaos men sen lugnade det sig. Efter att barnen slutat kom en förälder fram och pratade med min kollega (som för övrigt inte ens varit med och det visste han eftersom han var med) och berättade att några elever hade haft allsång längst bak i bussen. De hade sjungit "Allt är bögarnas fel". Han ansåg att skolan borde ta upp vad som är rätt eller fel och diskutera hur man pratade om varandra och till varandra osv. Som jag förstod det hade han INTE sagt till eleverna vilket förvånar mig eftersom han brukar vara snabb med det annars. Han gjorde väldigt klart att han ansåg att det var fel det som eleverna hade sjungit och berättade att det kom från ett humorprogram och att man kunde youtuba det om man sökte på "allt är bögarnas fel". Det gjorde jag och min kollega direkt. Ingen av oss skrattade, vi tyckte det var hemskt. Jag hade svårt att inte ta det personligt. Jag berättade om det för en lärare i ena klassen som varit med. Jag förstod det som att han kommer ta upp det med den andra klassföreståndaren. Tveksamt att jag skulle orka det. Hoppas han gör det.


Jag reagerar starkt på fyra saker.

1:a är att elever i år ett sitter och sjunger sånt och tycker det är roligt.

2:a om eleverna ser det hemma, var är föräldrarna som pratar om det med sina barn? Anser föräldrarna att det är ok att barnen sjunger sånt och tycker det är roligt? Är de inte medvetna om att 1 av 10 inte är str8(stödjer mig på gamla siffror men iaf)?

3:e Varför sa inte föräldern till eleverna eller till deras lärare direkt så det kunde tas upp medan det ff var aktuellt?

4:e Hur kan SVT visa ngt sånt och sen kalla det humor???


Detta som hänt har tagit väldigt hårt på mig. Jag är väldigt öppen med min kärlek till Finaste, jag har inga problem med det och räknar med att ingen annan har det heller. Samtidigt vill jag inte att mina elever ska veta eftersom jag är rädd för hur deras föräldrar ska reagera och hur de i sin tur ska påverka eleverna. Jag har aldrig kännt mig som flatan i ngt sammanhang, har aldrig riktigt tänkt på det som att jag skulle vara annorlunda ngn annan. Tänker inte heller på mig som str8, jag är ju jag och jag blir kär ibland och sen är det inte mer med det. Inte i min värld iaf.


För första gången kände jag mig utsatt och annorlunda. Som om min kärlek till Finaste inte var/är lika mkt värd som den mellan ett str8 par. Som om det är fel på mig eller om om jag borde hålla mitt förhållande hemligt, att det är ngt som är fult och måste smygas med. Jag är tokkär i Finaste, hon gör mig lycklig och hon får mig må bra och växa som person. Hon tror på mig och får mig att testa saker jag annars aldrig skulle våga drömma om att testa. Då kan det väl inte vara fel det vi har???


Jag älskar Linda.

Ovido - Quiz & Flashcards