Alla inlägg under september 2010

Av stine - 11 september 2010 18:34

Har så blandade känslor just nu, raslös och slö, hungrig/mätt osv osv. Mest har jag nog ångest över att jag inte har hunnit springa i veckan vilket innebär att jag inte har sprungit sen i tisdags förra veckan... Kanske inte bästa upplägget inför en halvmara, men vad göra när tiden inte räcker till?


I morgon är det alltså dags för ett av mina STORA mål detta året, halvmaran. Målet är att genomföra loppet och göra det på två timmar blankt eller mindre. Det innebär ett km tempo på 5min och 45sek. Det borde gå hoppas jag. Som sagt, prio nummer ett är att genomföra själva loppet. Kommer springa med min camelback och har köpt gel att äta under loppet. Hoppas det funkar. Sitter och laddar nu med en ½liter cola och lite chips. Senare blir ddet bakad potatis, gräddfil och räkor. Och chilichoklad.


Nervös inför att inte klara loppet men samtidigt tror jag att jag har det i mig. Kanske inte kommer bli den tiden som jag vill men som sagt prio nummer ett är att ta sig runt och inte gå. Blir förmodligen middag sen på kvällen hos Åsa. Hoppas det, hade varit mysigt och trevligt.


Just det, jag har bestämt mig för att göra klassikerhalvan nästa år. Funderar dock på att tjuvstarta redan nu den 25 och göra lidingöloppet på 15km. Det borde ju inte vara så svårt med tanke på att jag göra milen lätt och förhoppningsvis enhalvmara också ;) Men det är så himla dyrt!!! Lindingöloppet kostar 600 bara startanmälan... Ska ju bli kul  med bensin, övernattning osv till det! Planen är att jag måste hem samma dag så tidigt som möjligt eftersom det är en STOR fightgala i Lund som jag har biljetter till och inte vill missa för några pengar i välrden! (Eller nästan iaf) Räcker med att ajg missar en gala i kväll eftersom jag måste lägga mig tidigt och vara i så bra form som möjligt i morgon.


Mål nästa år (som det ser ut nu)

* Halvklassikern

*Förbättra tiden på min trilopp

*Förbättra tiden på milen så jag gör den på 50 (eller ännu bättre)

*Gå ner i vikt helst 5kg men iaf så nära som möjligt (för att inte ha så mkt vikt att bära på i loppen)

*Försöka hinna rida mer och bli bättre på det


Så det var nog allt vad jag kunde komma på just nu. ja just det, vill lära mig danska också!

Av stine - 8 september 2010 07:08

Fortsättningen på gårdagen var väldigt speciell. JAg hade som sagt ont i huvudet och det vidarutvecklade sig till ngt migränliknande så jag skyndade hem efter halva dagen. När jagk om hem åt jag lite och sen vilade jag ngn timme och vips var det bara lite yrsel och lite lätt illamående kvar!


Hade en tid hos Raffi i går vid 17 och jag pallrade mig dit. Tänkte att om inte annt kanske han kan släppa lite spänningar i ryggen så att huvudvärken försvinner men icke! Jag berättade att jag gjort tvålopp i förra veckan och att jag ska göra en halvmara på söndag och att jag gått hem från jobbet pga migrän liknande huvudvärk. Jag frågade helt enkelt vilket som var bäst, att gå lös på min redan stumma ben eller att försöka rätta ryggen lite (känner mig sne när jag springer)och han sa att det inte var mkt lönt att ge sig på ryggen om jag ska springa så långt så snart. Halvmaran på söndag i kombo med lite stumma ben gjorde att han gick lös på mina ben. Fy fan vad det gjorde ont!!! Helt galet smärtsamt! Jag brukar ju säga att jag inte har några muskler i benen måste from nu säga att det har jag. Muskler som var fulla av slagg och knutor. Det var nog den mest smärtsamma massagen jag varit med om! Var han än tog så gjorde det ju ont, det var bara en fråga om det skulle göra hysteriskt ont eller bara jävligt ont...


Jaja, han sa tt han fick loss en hel del och efter kändes det bra. Blir en liten jogg i dag eller i morgon och en liten snabb ridning på Mikealas häst sen blir det bara vila inför söndag. Läst ngnstans att om man tränat hårt med mkt mjölksyra tar det upp till 72 (!)timmar innan musklerna återhämtat sig! Med tanke på att jag gjorde nästan tre mil med mjölksyra så känns det som om jag behöver vila och återhämta mig!


Måste skynda mig nu för att hinna till jobbet. I dag hoppas jag inte glömma ngn klass, köra till stallet eller köra förtidigt til jobbet... I dag ska bli en bra dag!

Av stine - 7 september 2010 07:45

 Denna dagen började helt underbart. Först ringde finastes klocka och 5 min senare ringde min. Allt frid och fröjd. Stanna kvar lite i sängen och pratade innan vi gick upp, jätte mysigt. Sen gick jag upp, kollade mail osv fixade lite frulle och åt i lugn och ro. Sen tittar jag på klockan och ser att nu jävlat måste jag skynda mig, ska köra om 10 min!!! Snabbt upp, tvättar håret hängandes över badkaret och klär mig samtidigt som jag borstar tänderna. Rusar ner i bilen (utan att ha glömt ngt!!!) kör upp ur garaget och ska göra en vänstersväng vid södervärn och reflekterar över hur lite trafik det är, konstigt. Tittar på klockan och ser att jag har tagit fel på tiden... Kört hemifrån 30 min tidigare än planerat! FAN!


Jaja, jag kör och tar ut pengar till Raffi ikväll och bestämmer mig för attköra till jobbet och läsa eller bara softa lite innan jag börjar. Börjar köra och är nästan halvvägs till stallet innan jag märker att jag kört fel... Kommer till jobbet och det gick bra, kommer in hänger av mig mina kläder och märker att migränen är på gång. Ont i ögonen och det flimrar, fan! Ska lägga mig i vilorummet sista 15 min innan jag bröjar och hoppas det hjälper.


Som sagt, detta är bara början av denna dagen, kan ju bli kul att se vad som kommer att hända mer!

Av stine - 5 september 2010 21:07

I tisdags gjorde jag milen (Iforms lopp)  med Åsa. Det gcick riktigt bra trots att jag måndag kväll var tveksam till om jag skulle kunna genomföra loppet... Jag hade en så enorm träningvärk att jag knappt kunde gå, benen gjorde ont bara vid beröring men som tur var kändes de bättre på tisdag morgon. Jag ställde alltså upp och gjorde milen. Enligt min klocka gjorde jag en bra tid men visste inte riktigt hur bra fören jag såg resultatet. Jag gjorde milen på 53.35min och hamnade på 175:e plats av över 700. Det tycker jag allt att jag kan vara nöjd med! :) (Åsa kom på 15:plats på tiden 44 och lite till)


I dag gjorde jag Christianloppet, dvs cykla från Helsingborg till Malmö. Jag gjorde loppet ihop med Karim som kommit hem från London. I dag är det söndag och om jag fullföljde loppet skulle jag göra ½ tjejklassiker på en vecka (!) vilket bådar gott inför nästa år när målet (förutom trilopp) är att göra tjejklassikern på bra tider.


Jaja, nog om det. VI startade och vi cyklade. Igår hade jag köpt en väska a la camel back för att kunna ha mkt vätska med mig. Jag fyllde min väska med ca 1½-2 liter vatten men när jag började cykla visade det sig att ngt var fel och munstycket läckte vattnet. Detta resulterade i att mina ben blev helt blöta och jag blev kall vilket i sin tur ledde till att jag tömde hela mitt vattenföråd för att inte bli allt för nedkyld... Så jag hade inte ngt vatten, bara ½liter vätska (sportdryck) att förtära på 10 mil cykel. Det bådade inte gott...


Jaja, vi cyklade på och det kändes bra, riktigt bra faktiskt. Efter ca 20  mil började jag få ont av sadeln i underlivet men som tur var släppte det, annars vet jag itne vad jag hade gjort. När vi närmade oss 5-6 mil bestämde vi oss för att stanna till så att jag kunde få i mig lite vatten och en gel som jag hade med. Kort stopp och sen i väg igen. Fram  till nu hade vi en snitt hastighet på 26,5km/h och benen kändes ff förhållandevis friska. Så kom en backe när det var cas 30 km kvar. När backen planade ut och jag började kunna öka farten dog mina ben. De bara la av och började göra ont.


Karim som varit en klippa hela loppet och väntat in mig med jämna mellanrum varhelt frisk i benen och ville köra på men jag kunde inte. Vi höll sälle till det vara ca 10 km kvar då stack han och spurtade i mål. Det gjorde han rätt i. Vid det laget gjorde det gråtont i benen som var fulla me mjölksyra och ingen ork kvar. När jag trampade gjorde det on men när jag bara rullade gjorde det om möjligt ännu ondare. Med all min vilje styrka lyckade jag hålla 20km/h tempo vilket är barnsligt långsamt... I mål hade snitt hastigheten sjunkit till 23.8km/h Sista milen stannade jag vid rödljus osv men det räckte inte, benen skrek om att få vila, jag önskade tom att jag skulle få punktering så att jag skulle kunna få vila lite... Haha


Jag trampade på och jag kom i mål. Väl i mål stod finaste där och väntade vilket var en underbar känsla. Plötsligt gjorde det inte ont längre och allt vara bara lycka. Jag hade tagit  mig i mål och finaste var där och väntade på mig! UNDERBART!


Mitt mål med loppet var att göra det under 5 timmar, gärna runt 4.30 men väl i mål stannade klockan på 4.11 Det var jag överlycklig med, snacka om krossat min förväntningar. På  ett bra sätt då alltså.


Så här flera timmar efter loppet gör kroppen ont, benen ömmar, händerna ömmar (trots jätte bra handskar), nacke och ner mellan skulderna ömmar, rumpmuskulaturen är lite öm (av anstränging inte av sadeln) men det var det värt. Närjag skrev att jag anser detta vara en av mit tlivs största segrar menar jag det med motiveringen att jag ade så ont i slutet men trots det lyckades ta mig i mål, att jag gjort ½ tjejklassiker på mindre än en vecka och att jag gjorde det påp en så pass bra tid. Ja, i dag har varit en bra dag med mkt cykel, underbart väder oc nästan ingen vind. Jag har tom fått min första bonnabränna efter cykel tröja och cykelbyxor. En bonna bränna som jag faktistk är STOLT över!


På åter seende!

Ovido - Quiz & Flashcards